دوازده سال جهت یادگیری قرآن !!
بسیارى از بزرگان اهل سنت نقل کردهاند که خلیفه دوم براى یادگرفتن سوره بقره دوازده سال زحمت کشیده است و وقتى موفق شد، شترى را به عنوان شکرانه آن قربانی کرد.بیهقى،قرطبى، ابن عساکر، ذهبى،سیوطى، زرقانى در شرح خود بر موطا همگی آورده اند که:خلیفه دوم عمر،12سال طول کشید تا سوره بقره را یاد گرفت!!
وَأَخْبَرَنَا أَبُو الْحُسَیْنِ بْنُ الْفَضْلِ الْقَطَّانُ، ثنا أَبُو عَلِیٍّ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ الصَّوَّافُ، ثنا بِشْرُ بْنُ مُوسَى أَبُو بِلالٍ الأَشْعَرِیُّ، ثنا مَالِکُ بْنُ أَنَسٍ، عَنْ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ: " تَعَلَّمَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ الْبَقَرَةَ فِی اثْنَتَیْ عَشْرَةَ سَنَةً، فَلَمَّا أَتَمَّهَا، نَحَرَ جَزُورًا "از عبد الله بن عمر نقل شده است که گفت: (پدرم)عمر بن خطاب، دوازده سال طول کشید تا سوره بقره را یاد بگیرد، وقتى تمام کرد،(به عنوان شکرانه)شترى را ذبح نمود.البیهقی،شعب الإیمان، ج2، ص1954،دار الکتب العلمیة و القرطبی الجامع لأحکام القرآن، ج1، ص40، ناشر: دار الشعب و تاریخ مدینة دمشق وذکر فضلها وتسمیة من حلها من الأماثل، ج44، ص286، دار الفکر - بیروت و الذهبی تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام، ج3، ص267، ، ناشر: دار الکتاب العربی و السیوطی تنویر الحوالک شرح موطأ مالک، ج1، ص162،المکتبة التجاریة الکبرى ـ مصر والدر المنثور، ج1، ص54، ناشر: دار الفکر و الزرقانی،شرح الزرقانی علی موطأ الإمام مالک، ج2، ص27، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت
أَبُو الْحُسَیْنِ بْنُ الْفَضْلِ الْقَطَّانُ:محمد بن الحسین بن محمد بن الفضل بن یعقوب بن یوسف بن سالم أبو الحسین الأزرق القطان... کتبنا عنه وکان ثقة ..تاریخ بغداد، ج 2، ص249، رقم: 718، دار الکتب العلمیة أَبُو عَلِیٍّ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ الصَّوَّافُ:محمد بن أحمد بن الحسن بن إسحاق بن إبراهیم بن عبد الله أبو علی المعروف بابن الصواف ... وکان ثقة مأمونا من أهل التحرز ما رأیت مثله فی التحرز.محمد بن احمد بن الحسن، مشهور به ابن صواف، ثقه، مورد اطمینان و اهل تقوى بود، من در تقوى همانند او را ندیدم.تاریخ بغداد ج1، ص289
بِشْرُ بْنُ مُوسَى:بشر بن موسى . ابن صالح بن شیخ بن عمیرة الامام الحافظ الثقة المعمر أبو علی الأسدی البغدادی .قال الخطیب کان ثقة امینا عاقلا رکینا.قال أبو بکر الخلال الفقیه کان أحمد بن حنبل یکرم بشر بن موسى وکتب له إلى الحمیدی إلى مکة . وقال الدارقطنی ثقة.بشر بن موسى، پیشوا، حافظ (کسى که یک صد هزار حدیث حفظ است) داراى عمر طولانى بود.خطیب در باره او گفته: او ثقه، امین، عاقل و استوار بود.ابوبکر خلال فقیه گفته: احمد بن حنبل، بشر بن موسى را احترام مىکرد. دارقطنى گفته: ثقه بود.سیر أعلام النبلاء، ج13، ص352 ،مؤسسة الرسالة -
أَبُو بِلالٍ الأَشْعَرِیُّ:أبو بلال الأشعری . الإمام المحدث أحد علماء الکوفة.سیر أعلام النبلاء ج10 ص582 .ابن حبان، نام او را در زمره ثقات آورده است.أبو بلال الأشعری من أهل الکوفة یروى عن قیس بن الربیع والکوفیین روى عنه أهل العراق اسمه مرداس.الثقات، ج9، ص199، رقم: 15992، دار الفکر،
مَالِکُ بْنُ أَنَسٍ:مالک بن أنس، یکى از ائمه اربعه اهل سنت و رئیس مذهب مالکىها است، در وثاقت او هیچ تردیدى نیست؛ چنانچه ابن حجر مىگوید:مالک بن أنس بن مالک بن أبی عامر بن عمرو الأصبحی أبو عبد الله المدنی الفقیه إمام دار الهجرة رأس المتقنین وکبیر المتثبتین حتى قال البخاری أصح الأسانید کلها مالک عن نافع عن بن عمر من السابعة مات سنة تسع وسبعین وکان مولده سنة ثلاث وتسعین وقال الواقدی بلغ تسعین سنة ع .مالک بن أنس، فقیه و پیشواى مردم مدینه، برتر از همه افراد استوار و بزرگتر از همه افراد مورد اعتماد بود؛ تا آن جا که بخارى گفته: صحیحترین تمام سندها، روایت مالک از نافع از عبد الله بن عمر است.تقریب التهذیب ج1، ص516، رقم: 6425
نَافِعٍ:نافع، غلام عبد الله بن عمر است، ابن حجر مىگوید که او ثقه، استوار، فقیه و مشهور بود:نافع أبو عبد الله المدنی مولى بن عمر ثقة ثبت فقیه مشهور من الثالثة مات سنة سبع عشره ومائة أو بعد ذلک ع .تقریب التهذیب ج1، ص559، رقم: 7086 و ابْنِ عُمَرَ:عبد الله بن عمر، هم که صحابى بود
نتیجه: در صحت این روایت هیچ تردیدى نیست و ثابت مىکند که خلیفه دوم تنها براى یادگرفتن سوره بقره، دوازده سال وقت گذاشته است.البته مشخص نیست که این یادگرفتن به معنای حفظ کردن آن است یا به معنای یادگرفتن خواندن متن آن.
==================
مطالب مرتبط:
عائشه و توسل به قبر پیامبر (ص)
آیا صحابه از سنت رسول الله ص،پاسداری کردند؟
بیعت شکنی صحابی در قضیه کربلا+تصویر
ارتداد صحابه پیامبر از زبان عایشه + تصویر
ناسزاگویی صحابه به عایشه + تصویر
اصحاب و تبعیت از یهود و نصاری
خلافت خلفاء(ابوبکر و عمر) از دیدگاه امیرالمومنین علی(ع)
سب و لعن صحابه از دیدگاه اهل سنت
ترک سنت رسول الله(ص) به خاطر بغض با علی(ع)
توسل یک صحابی به قبر رسول الله ص+سند
|